tisdag 12 maj 2009

w(-.-)w

Jobbar i eftermiddag så idag stannar jag hemma från skolan. Tänker labba. Jag har märkt att min dator går typ 25 gånger snabbare om jag använder internet explorer än med firefox som strulat sen jag senast uppdaterade den. Måste ha fått tag i någon slags beta-version för det buggar rejält. Tar upp nästan hela CPUn liksom.

Det kanske blir en "semester" i sommar ändå. Jag kollade var det kostar att ta tåget till stockholm och kom fram till att det inte var några jättestora summor. Vi skulle kunna sova hos Loves kusin någon natt och det hade varit kul, har bara träffat henne en gång och det hade varit kul att se henne utan brudklänning.
Jag har inte varit i stockholm på evigheter. Kanske var den senaste gången med högstadieklassen? Måste varit någon gång efter det. Love är ju på arlanda hela tiden men det räknas inte. Vi har iallafall aldrig varit där tillsammans.

Jag tror att jag ska passa på att hälsa på farmors kusin som ska bo någonstans på östermalm. Jag tänkte låna hem lite fotografier och scanna av dem.

Ja. Jag tänker gå till jobbet tidigare för att gå igenom ritningar. Började göra det förra gången jag var där men då arbetade jag och det kändes lite dåligt att göra det på arbetstid så jag hann bara få en överblick. Jag förstår inte alls hur det arkivet är upplagt men det hade varit riktigt skoj att ha med en bild på originalritningen när jag ska prata om farmors morföräldrars hus för de nuvarande ägarna. Det ska bli riktigt roligt att se huset också, även om det har blivit ombyggt och renoverat sen det ägdes av släkten.

Älskar Malmö. Så litet men ändå späckat med människoöden och historia. Överallt. Loves it. Skulle vilja sammanställa allt! Eller starta en insamling där folk lämnar in alla gamla malmöfotografier de har. Sen hade de kunnat scannas och typ läggas upp på ett historiskt google maps. Google history maps hade det kunnat heta. Då hade man kunnat skriva in ett årtal eller ett årtionde och sedan vandra längs gatorna under den perioden. Eller bara klicka randomly över kartan och få en plats hela historia. Typ saluhallen på det som senare blev lilla torg. Gamla lugnet, gamla caroli, möllevången. Det hade varit jättekul att sitta och identifiera platser. Och att tidsbestämma. Hade jag bara haft tillgång till alla arkiv så hade man ju kunnat kolla upp när olika löpsedlar satt uppe, när hus revs eller byggdes med mera.

Synd att jag inte är jätterik och har sjuka programmeringsskills. Hade kunnat göra det på fritiden i så fall. Får försöka sälja in min idé någonstans annars. Det enda jag vill ha i gengäld är ett flexibelt jobb med lön nog att betala min hyra och kanske lite mat! Man hade nog kunnat involvera alla eldsjälar på typ genealogi.se också. Få dem att scanna in och bidra med sina bilder. Det hade varit kul att ha med alla porträttfoton också, de går ju att tagga där fotografens studio låg! Fast de får ligga i en annan databas. Inte kul om man bara vill forska om ett hus och får upp tusentals porträttfotografier från en studio något kvarter därifrån.

Nu ska jag labba!

PS. Jag vill ha en Nilfisk-dammsugare! DS.

Inga kommentarer: