onsdag 25 november 2009

bla

Jag förstår verkligen inte grejen med att äta kött. Det är fint att alla tidningar nu skriker ut hur folk tänker bojkotta julskinkan efter att ha sett hur det såg ut på gårdarna där de föder upp djuren. Jag önskar att de funderar över djuren har det som hamnar i köttbullarna och korvarna också. Det enda som egentligen gör det bättre att äta köttkorvar och kött-köttbullar är priset, det måste vara det som avgör, och så klart att man kan göra korvarna och köttbullarna själv inför julen men hur många gör egentligen det? Jag tycker att det är väldigt fascinerande att titta i köttdisken eftersom det är så sjukt rakt igenom. Jag förstår inte hur man kan gå omkring där och bli sugen på något, och oftast är det tabu att prata om vad som finns i förpackningarna. Jag tycker att det är skoj att titta på bilder med sjukdomar och älskar anatomiska plancher osv men oftast får man inte se kroppsdelarna på riktigt. I köttdisken ligger verkligen tungor på plastfat med blod och allt överdragna av plastfolie. Väldigt spännande. Jag är klart sjuk men ändå. Det är som att jag är den enda i butiken som ser att det är kroppsdelar och det känns lte skumt. Pratar man om att man kan se svanskotorna i grissvansen eller ett avsågat femur i flintasteken så blir folk arga. Samma om folk äter kyckling och jag tittar på hur mycket ben som finns i brosket som håller samman benen. Ibland kan man se epifyserna inuti brosket, ibland inte, ändå är kycklingarna ungefär lika stora i affären. Sjukt spänannde.

Det är klart att det är ohyfsat av mig att pilla i andras mat men det är inte så ofta man får chansen att dissekera djur om man är vegetarian. Det är inte meningen att göra folk upprörda, jag hade lika gärna kunnat göra det hemma vid skrivbordet men bara tanken på att göra maten till djur verkar göra folk arga. Motsatsen däremot som gör mig kanske inte arg men definitivt lite ledsen kan man kritisera varenda gång det skrattas om att jag bara äter morötter eller att jag är gräsätare. Eller när jag tvingas in i någon slags utvecklingsfobikerfack. Prat om att vi inte skulle vara dem vi är idag om vi inte domesticerat djur för 10000 år sedan, att grisar inte skulle överleva idag om inte folk åt kött eller att hjärnan inte fungerar utan animaliskt protein. Palla. Det är klart att domesticeringen av djuren har underlättat och jag kritiserar inte den neolitiska människans val. Där var det en överlevnadsgrej. Grisar hade inte funnits alls om vi inte käkat kött men jag tror att de varit glada som vildsvin också, och det finns djur som överlever i närheten av människor fast vi inte käkar dem, typ katter. Det är inte många människor som ber veterinären avliva katten med slaktmask eller en bultpistol i pannan så att man sedan kan ta hem den och steka upp den till kvällsmat. Eller att hjärnan inte funkar utan kött, orka. Det är klart lättare att klämma i sig animaliskt protein men jag tror nog att hjärnan och kroppen står sig bättre på vällagad vegetarisk mat än scans jävla färdigstekta burgare. Och "oooh, du måste äta fisk. Där får du nyttiga omega-3 fetter som du inte kan leva utan". Var får fisken sitt omega-3 från? Gud? De får i sig det på samma sätt som jag får i mig det. Utifrån. Jag äter kanske inte så mycket alger men det finns andra källor till omega-3 än fiskolja. Rapsolja någon? Dessutom har jag klarat mig halva mitt liv utan kött och jag har inte klappat ihop än. Min hjärna fungerar också. Faktiskt.

Ja. Iallafall. Jag är glad att tidningarna på senaste tiden nappat på dokumentationen från grisfarmarna. Nu spårade jag ur men det är så sällan man får lov att prata om att man inte äter kött. Man vill inte trampa någon på tårna liksom.

Jag pluggar fortfarande. I morgon ar jag tenta oc jag vet inte om jag är redo. Min sömnbrist den sista tiden gör mig halvt oförmögen att reagera på alla stresshormon som pumpas omkring i kroppen men jag tror att den värsta nervositeten kommer i natt, som vanligt. Ska bli skönt att ha tentan avklarad oavsett om jag klarar den eller inte. Bort med den, sedan fokus på programmeringstentan på tisdag.

Inga kommentarer: