torsdag 13 augusti 2009

Kära dagbok

Om jag får barn någon gång ska jag göra deras bild av världen helt störd. Jag ska läsa Gaiman för dem och ska de titta på tv så blir det Burton. Ibland blir det klassiska sagor som Peter Pan eller Alice i underlandet. Jag vill att de ska tycka att kultur är roligt, böcker och musik, och när de blir äldre vill jag visa dem annat än radioskval. Helst av allt vill jag inte ha barn utan barnbarn. Jag vill vara en pigg farmor eller mormor som bygger kojor och har en utklädningslåda på vinden. Jag vill berätta om världshistoria och visa gamla artefakter. Jag vill ha små utflykter med hembakade bullar och saft till platser som spelat roll. Berätta lite grann om hur människor levt på platsen tidigare, eller att det varit ett stort krig där, fast det bara är en åker idag. Ooh, eller så ska vi till typ kulturen och klättra runt i gamla hus så att de inte tar för givet att världen är oföränderlig och alltid sett ut som den gör. Hoppas att barnen kommer vara intresserade. Fast det gör kanske inte så mycket om de inte är det. Jag kan säkert lära mig något av dem också, om fotboll eller "modern musik". Kul ändå.

Inga kommentarer: