onsdag 29 april 2009

Slacker

Har gått hem från skolan för att göra den individuella laborationen härifrån. Hoppas att jag kommer göra det. Gör jag inte det ligger jag 8h effektiv pluggtid efter i mitt schema, mest för att jag har gått så jävla hårt in i rapporten från förra labben. Han förväntade sig ca 6 sidor. Jag sa göra halva rapporten bara och har skrivit 7 sidor hittills. Är ändå inte riktigt klar. Funderar på att rensa skor idag eller packa lite på rummet.

Jag äger på riktigt 2 utgåvor av Gray's anatomy. Alltså inte TV-serien utan boken. Den ena är från 20-talet och den köpte jag för att bildkvalitén är så mycket bättre i den än den utgåva jag har från 90-talet. Det känns dock säkrare att använda den från 90-talet eftersom den är mer aktuell. Utöver det så äger ajg tre utgåvor av Viktor Rydbergs Singoalla. Alla av olika skäl men ändå. Jag har dessutom tvingat Love att köpa ett ex (i annan utgåva) mest för att jag kände att jag inte kunde ha fler själv. Tror inte att han har läst den. Min finaste är från 1904.

På tal om Viktor Rydberg så har jag Fädernas Gudasaga i förstautgåvan från 1887. Hade jag hittat den utgåvan från typ 10-talet med illustrationer av John Bauer så hade jag köpt den direkt. Då hade jag haft två. Jag har en skolatlas från 40-talet, jag har en hemmets kokbok från 30-talet, biblar från diverse århundraden. Dessutom skumma böcker med fina omslag som talar om bl.a hur en kvinna bör vara för att hitta en fästman eller att Jesus är på väg tillbaka anno 1900. Jag älskar mina knäppa böcker men jag börjar tro att jag är lite sjuk.
På loppisar kastar sig folk över kokböcker och pocketar medan jag gräver i lådorna med slitna omslag för att hitta böcker med själ. Hur fan blev jag naturvetare egentligen? Iofs så är många av mina favoritböcker gamla anatomiböcker (gärna med kolorerade planscher) men utöver det så fattar jag inte.

Måste köpa fler bokhyllor.

Inga kommentarer: