lördag 9 oktober 2010

Jag skötte mig sådär. Åkte till ikea och köpte papperskorg och monterade ihop den. Sen blev det inte mycket mer. Idag har jag varit i Köpenhamn med mamma, Sebbe och Charlotte och nu är jag hemkommen och har huvudvärk. Har haft linser på mig hela dagen också så mina ögon är helt slut.

Ramlade in på den här bloggen: http://frigan.wordpress.com/ och måste säga att det faktiskt stör mig att butiker fjäskar för kunder med ekologiska, miljövänliga jadijada-alternativ och miljöprofiler hit och dit för att sedan dumpa mat i containers utanför när de börjar närma sig utgångsdatum. Jag vill inte vara sådan men hade det inte varit bra med en avdelning i affären där varor som börjar närma sig utgångsdatum eller vars emballage har sett bättre dagar kunde placeras, en fyndavdelning? Jag tror nog att affären hade kunnat dra in lite extra på så vis, dessutom hade det gynnat personer som måste vända på slantarna exempelvis pensionärer (som lyckligtvis är upplärda att lukta på maten för att se om den är dålig), studenter eller bara arbetslösa, utförsäkrade, sjukskrivna, allmänt fattiga...

Det hade känts lite som en sport. Jag hade definitivt gått till fyndhörnan och kollat innan jag kollade resten av affären. Det jag kan tänka är orsaken till att det inte finns sådana fyndhörnor är att en del personer säkert hade fått för sig att riva lite i paketen eller klämma lite extra på frukterna för att kunna få varorna lite billigare dagen efter. Kanske också att en del personer är känsliga och kan få för sig att snart utgången mat är giftig och inte bör förvaras bland resten av maten.

Jag tror nog ändå inte att det hade varit ett mycket större problem än idag. Jag tror säkert att en hel del personer skitar ner kläder eller sprättar bort knappar i klädaffärer för att få plaggen billigare och på samma sätt manipulerar matvaror för att få ner priset. Ett fyndhörnesystem hade kanske tillochmed motverkat det beteendet eftersom affären hade kunnat säga att "Vi kan tyvärr inte sänka priset på varan eftersom det görs via en apparat som vi bara kör en gång om dagen men tack för att du uppmärksammade oss på bristerna vid konservburksavdelningen". Sedan hade kunden kunnat vara först in i butiken dagen efter för att vara säker på att få de krossade tomaterna till halva priset men antagligen hade burken gått till en morgonpigg hurtbulle istället, lite som ett lotteri.

Kanske är problemet att det hade kostat affären extra i personalkostnad eftersom varorna skulle behöva märkas om med nya priser? En fyndhörna hade nog faktiskt motverkat även detta eftersom fyndhörnan hade kunnat ha ett eller flera enhetssänkningar. Låt säga, 30, 50 och 70 %. Vad spelar det för roll vilka varor som märks med vad, kunden är nöjd för att varan blev billigare och affären skulle ju ändå bara slänga ut varan annars så all vinst här är faktiskt ren vinst. Dessutom leder det till minskade sophämtningsavgifter! Super. Alla nöjda!

Nja, förutom de som jag nämnde tidigare som är livrädda att få i sig lite utgången filmjölk på morgonen då då. Eller? Borde inte även de uppskatta att de obehagliga förpackningarna med tvivelaktigt innehåll inte beblandade sig med den färska fina maten på de vanliga hyllorna så som det ser ut idag där det ofta finns ett stackars utmobbat mjölkpaket med prissänkning som står tillsammans med den fräscha nyutpumpade mjölken. Matfascisterna hade helt enkelt kunnat hålla sig så långt ifrån fyndhörnan som de bara kunde och hade därmed fått en bättre veckohandelsupplevelse.

Trött nu.

Inga kommentarer: