lördag 28 augusti 2010

Blev lite stressad i slutet av förra inlägget eftersom klockan tickade på och vi skulle se minst ett avsnitt madmen innan jag skulle sova.

Det jag tänkte skriva om ang de monterade skeletten då. När jag tittat i död- och begravningsböcker på jobbet och jag hittat personer som tagit livet av sig så skickas de ofta till anatomen i lund där de obducerades/dissekerades eftersom kroppen av en självspilling inte hade rätt på samma sätt att begravas. Jag antar att det delvis är härifrån som skelettdelar och andra kroppsdelar plockats. De flesta kropparna begravdes så klart efter att de undersökts men det måste ha kliat i fingrarna hos läkarna när de såg någon abnormalitet och frågan är om alla kroppar var kompletta när de begrovs. Jag har en släkting som hängde sig i Oxie på 1800-talet och även hans kropp fördes till anatomen där den sedan jordfästes. Finns något av honom kvar på institutionen? Jag tyckte det var smått fascinerande när jag läste arkeologi och tänkte på de ben vi använde som referensmateriel. Lådor på lådor med kompletta kokta män. Vad skilde dessa män från de som fick begravas? Jag frågade ibland om inskrivningslistor men blev mest omkringskickad så jag börjar tro att de inte finns.
Samtidigt vet jag att man tyckte om att registrera saker lika mycket då som nu.

Jaja. Nu är malmöfestivalen slut och jag var inte där särskilt mycket den här gången heller. Igår var jag så sjukt trött att jag gick hem och somnade vid 23.30. Sov 10 timmar.

Idag ska jag kanske på Lomma loppis. Ska först äta frukost och titta på nyhetsmorgon, helg liksom.

Inga kommentarer: