lördag 23 april 2011

Igår natt när jag tittade ut genom fönstret i arbetsrummet så satt de två ringduvorna som alltid är på gården och sov i trädet utanför. De satt på grenar precis vid varandra. Jag älskar fåglar. Bara tanken på att det finns fåglar som existerar i samma miljö som jag gör gör mig lycklig. Flygande dunknippen med små pickande hjärtan som kraschar in i välpolerade fönster, äter matrester, blir överkörda av våra men ändå sover i träden utanför våra hus. De sjunger sina melodier och bygger bo på våra affärsskyltar. Jag älskar när jag går hem ensam och det är lite småkallt och obehagligt och så plötsligt flyger måsarna över mitt huvud och håller mig sällskap. Eller det hårda knackandet utanför köksfönstret när en liten blåmes försöker tugga loss ett frö från talgbollen. Älskar mössen och råttorna och alla andra djur här i staden också, som inte låter mig känna mig ensam.

Inga kommentarer: