tisdag 1 september 2009

nööööööörd


Ja gud, för det verkar finnas en sådan. Åkte med vånda till skolan med bussen och satt sedan utanför fel datorsal tills det var fem minuter kvar innan vi skulle börja. Tyckte att det var lite lite folk och flyttade mig till nästa datorsal (tidigare helt osynlig för mig). Utanför denna sal stod cirka 45 studenter från alla möjliga länder och ett förväntansfullt sorl spred sig över hela rummet. Jag kände inte igen en enda. Folk kom från Kanada, Tyskland, Danmark och jag pratade inte med en enda. I slutet av introduktionsföreläsningen trillade en kille jag träffade på förra kursen jag läste, den som jag inte gjort klart labbarna på och alltså inte känner mig mogen att tenta och han sa att han nog tänkte strunta i den här kursen och läsa en annan. Jag lyckades i alla fall fråga honom om han möjligtvis hade kvar sina anteckningar kring laborationen som jag inte förstår ett ord av och det hade han, och han mailade den. Varför i hela fridens namn skulle han dyka upp där om inte för att universum kände att det var min tur. Igår när jag satt och läste i cafeterian på lunchen så smyglyssnade jag på två tjejer som satt vid bordet brevid som diskuterade Guds och ödets vara eller icke-vara. Universum/Whatever ville påminna mig om tjänsten som gjordes mig dagen innan. Jag tackar dig universum.

Veckan har hittills gått relativt smidigt. Jag var på hela föreläsningen idag trots att de gick igenom vääääldigt basic kring hur protein är uppbyggda. Innan har jag varit olydig och skolkat efter första timmen. Nästa vecka ska jag vara duktig. Nu ska vi kolla på avsnitt 8 på sista säsongen six feet under och det känns lite sorgligt att det snart är över. Just det! Efter skolan så tog jag bussen hem till mor och far (som inte var hemma) för att klappa katt, leka med bror och handla en bok i antikvariatet i deras hus. När jag kom till antikvariatet så fanns boken inte längre i skyltfönstret och jag svor över mitt lata jag som aldrig får tummen ur förrän det är för sent. Gick upp till broren och tittade på skumma youtube-filmer och diskussioner kring dessa på something awful-forumet (som jag inte har tillgång till utan broren). Katten var ovanligt galen idag och var så kelen att hon kastade sig in i väggen på sin låda för att kunna blotta magfluffet.

Jag tvingade broren att följa mig ner till antikvariatet för att leta upp en liknande bok eftersom jag varit så inställd på att köpa boken i skylten men jag hittade inte någon liknande. Frågade mannen i kassan och han sa att de hade kvar boken jag ville ha! Dessutom drog han av 33% på priset. Sjukt lycklig blev jag och i det ruset tänkte jag att ajg skulle köpa en bok till Love också. Det antikvariatet har en väldigt bra Science Fictionhylla med bra priser men jag visste inte riktigt vad Love kunde vara intresserad av så jag småpratade lite med innehavaren och han tyckte att min pojkvän skulle komma själv istället. Han har koll på oss, vi har varit där så många år nu. Önskar att jag var duktig på SF men det är jag inte, Kanske blir nu när jag visst frivilligt bestämt mig för att lära mig SQL nu när jag ändå ska lära mig PERL. Pappas flicka liksom. Stört att jag går så långt från datorerna som det går och läser biologi för att sen ändå hamna på en programmeringskurs. Jag börjar tro att det är lika bra. Min förebild kommer definitivt vara Ada Lovelace, tuffaste datornörden någonsin.

Inga kommentarer: