torsdag 18 augusti 2011

Inte ett enda svar på ansökan än. Sista dagen för besök på arbetsförmedlingen för att bevisa att jag har jobbat där jag jobbat och pluggat där jag pluggat var i förrgår. Bestämde mig ganska omgående att jag inte skulle dit igen, så liten och dålig och smutsig och billig som jag kände mig när jag kom därifrån förra gången. Har inte heller någon lust att rapportera min status på arbetsmarknaden när jag inte får något för det förutom eventuellt en praktikplats på random företag i två veckor. Utan ersättning. Det verkar vara det som gäller ja. Utan ersättning. Jag får ingenting från någon. Sparade pengar eller inga pengar. Eller så har jag missat någon lektion på hemkunskapen när jag var liten, vi bakade och lärde oss att inte handla på kredit men inte fan har någon berättat för mig hur man går tillväga för att få någon sorts ersättning när man inte är mellan två jobb utan mellan "två timanställningar med för få sammanlagda timmar för att kvala in i a-kasseberättigade kvoten samt en högskoleutbildning motsvarande 1/4 av ett liv" och "oklar framtid". Soc? Nä. A-kassa? Nä. Bostadsbidrag? Nä. Studiemedel? Nä. Vad finns kvar om olyckan är framme och jag inte får något jobb på ett halvår? Inget? Starta eget? Hatar falska långsamma ogenomtänkta trygghetssystem.

Inga kommentarer: