fredag 21 januari 2011

Hittills går det bra med Köpenhamn. Jag har börjat förstå vilket tåg jag bör ta och därmed hur dags jag måste gå upp. Jag hittar till och från stationen från riget och har gått till rådhusplatsen några gånger bara för att få känn på hur långt det är.
De jag jobbar med verkar schyssta och hjälpsamma och fast jag fått erkänna för folk att det är bättre att de instruerar på engelska om det är något viktigt det angår så har jag börjat hänga med lite bättre i danskan redan. Jag försöker fråga lite om uttal och så också. I bästa fall kommer jag förstå ett helt morgonmöte när jag slutar.

Annars har jag inläsningsvecka. Väldigt bra. Jag hade aldrig sysslat med grejerna förr och nu ska jag skriva ett arbete om det. Plus att man får veta vad resten av avdelningen sysslar med och det känns roligt. Jag hänger med i vad de pratar om. Jag förstår vad de försöker göra och varför. Jag antar att det faktiskt är dags för mig att examineras. Gillar praktiskt. Det känns som att man får möjlighet att visa att man vill och kan mycket mer.

När jag haft mina gångrundor i alla fall så har jag upptäckt ett stycke intressant information. Jag har letat efter mini-rörpärlor i svart sen i oktober men det har alltid varit slut på panduro i Malmö där de kostar 15 SEK. Jag fick en känsla när jag var ute och gick in på panduro i Köpenhamn och visst har de svarta pärlor! Inte nog med det, de kostar 10 DKK vilket är typ 12 spänn så som kursen ligger nu. Nu har jag börjat stasha upp med pärlor eftersom pusselprojektet gick åt pipan, eller typ ner i papperskorgen. Pärlor=skoj och jag ska bara komma på vad jag ska använda de färdiga plattorna till, sen är jag nöjd.

Imorgon blir det skola igen och efter det ska jag gå rundvandring med broren + besökare i Köpenhamn. Efter det ska jag sova som jag aldrig sovit förut. Och plugga antar jag. Är det fredag imorgon? Jag måste fixa de sista småändringarna i mitt kandidatarbete. Sen måste jag scanna in lappen med alla underskrifterna på och skicka till Lund så att jag får CSN. Jag är väääldigt sugen på studiemedel nu. Jag har lagt ut 2500 den här månaden till fickpengar och busskort. Fickpengarna var kanske lite i överkant men jag tänkte att det blev billigare att växla en gång än flera. I alla fall så har detta plus inköpet av en luftbädd och diverse reakläder + kurslitteratur gjort mig ganska pank. Jag klarar mig ett tag till men jag har fått lägga några av månadens räkningar i nästa månads budget. Kul att få känna sig som alla andra i allafall. Och lite grann som när man var 16 och försökte pressa så mycket roligt som möjligt ur de sista 30 kronorna i plånboken. Eller sjovt som jag måste vänja mig vid att säga istället för roligt. Danska ftw.

Inga kommentarer: