söndag 3 juli 2011

Jag trodde att jag var flygrädd men det visade sig bara vara oro över att tågen inte skulle gå som de skulle. Väl i planet var det bara roligt. Berlin var regnigt men underbart. Vi bodde i Friedrichshain igen på samma vandrarhem som förra gången, i samma rum och i samma sängar. Slumpen det hela, förutom valet av vandrarhem. Vi gjorde i princip ingen mer än gå omkring, dricka drinkar och kolla på knäppheter. Skumma saker jag såg var ett monterat och skeletterat människofoster, 13000 kronor kostade det. Ett rostigt obduktionsbord från 1910-talet, väldigt fint men jag frågade inte ens vad det kostade. Vi har också i ett rum där alla etanol- och formalininlagda fiskar på naturvetenskapsmuseet förvarades. Hemskt vackert.

Här hemma i Malmö passar vi en fågel. En kakariki som bestämt sig för att hata Love, vilket visar sig i fula miner när han går förbi och attacker mot burväggen när Love närmar sig. Vad Love gjort för att förtjäna det har jag ingen aning om men det har iallafall av självklara skäl blivit jag som tagit fullt ansvar för fågelvården. Han är klantig och stökig men väldigt söt. Igår när han var ute och flög föll han ner i det tomma hörnet mellan vära två vinklade bokhyllor. Helt tyst blev han och vi fick plocka ner alla böcker från min bokhylla för att kunna dra den åt sidan. När glipan blev tillräckligt stor vandrade fågeln lugnt ut och hoppade upp på en bokhög, innan han flög tillbaka till sin bur där han dansade en stund för att sedan somna.

Full rulle här hemma alltså. Jag är sjukt trött och försöker samla kraft till en dammsugning. Gör det genom att kolla på film och slå frivoliteter, som är mitt senaste handarbetesfynd. Väldigt roligt. Jag hade en frivolitetsskyttel här hemma som jag inte vetat vad det var förr, fin i trä.

Inga kommentarer: